کاربرد عایق حرارتی در عایق بندی لوله های حرارتی و موتورخانه و سردخانه
عایق بندی حرارتی لوله ها از جمله مواردی است که در عایق بندی حرارتی موتورخانه و سردخانه ها دارای اهیمت می باشد. تمام لوله ها و مبدل های حرارتی در موتورخانه ها و سردخانه ها باید با استفاده از عایق حرارتی مناسب، عایق بندی شوند، زیرا وجود یک فن در داخل موتورخانه و سردخانه باعث گردش هوا و افزایش اتلاف حرارتی در لوله ها و مبدل های حرارتی می شود.
راندمان موتورخانه ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است که این راندمان بدون عایق حرارتی بسته به دمای هوا و مکانی که موتورخانه در آن قرار دارد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
عدم عایق بندی حرارتی در موتورخانه های کوچک در ساختمان هایی که حدود ۲۰ واحد مسکونی دارند، باعث افزایش ۴ تا ۸ میلیونی هزینه سوخت در سال می شود. در موتورخانه های بزرگتر مانند موتورخانه های صنعتی، عدم عایق بندی حرارتی باعث افزایش بیشتری در هزینه ی سوخت می شود، مخصوصا اگر موتورخانه ها در معرض هوای سردتر یا گرمتر قرار گیرند.
با توجه به افزایش روزافزون هزینه های سوخت، صرفه جویی در مصرف سوخت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و یکی از مکان هایی که در ساختمان ها و همچنین در صنعت می توان میزان هزینه های سوخت مصرفی را کاهش داد عایق بندی حرارتی موتورخانه ها است.
عایق کاری حرارتی (thermal insulation) تاسیسات ساختمانی
معمولا از عایق حرارتی برای عایق کاری لوله های رفت و برگشت سیستم های گرمایش محیط، و سیستم رفت و برگشت آب گرم، کلکتورهای آب گرم، منابع ذخیره آب، مخازن آب گرم و مبدل ها با دمای سطح بالا استفاده می شوند.
استفاده از عایق های حرارتی پشم سنگ در عایق بندی حرارتی به دلیل راندمان بالا، ضد حریق بودن، قیمت ارزان، طول عمر بالا و دیگر ویژگی هایی که این عایق حرارتی دارد، مقرون به صرفه است می باشد. امروزه انواع عایق های پشم سنگ تولید می شوند که از عایق های پشم سنگ لوله ای می توان برای عایق کاری لوله های سیالات در موتورخانه ها استفاده کرد.